8 juni
grund av en förkylning har vi blivit tre dagar försenade men nu befinner vi oss vid Svinesund för att tidigt imorgon påbörja vår paddling runt Svea's kust. Solen skiner på oss och kajakerna är tungt lastade. Det är ganska svårt att sätta i kajakerna vid startplatsen så någon provpaddling har det inte blivit. Nu väntar vi ut klockan så att vi kan äta kvällsmat och sen få en lång natts sömn.

Dag 1, 9 juni
Vi
är nu i Grebbestad efter att ha paddlat 55 km idag. Julias skädda fungerar inte. Lite slitna men allt är på topp.

Dag 2, 10 juni
Nu är vi på stora Kornö utanför Lysekil. Vi har paddlat 53 km idag och kropparna känns bra men lite ömma. Skäddan på Julias kajak fungerar inte alls så den har vi plockat bort. Solen har inte visat sig än mest mulet vilket vi är tacksamma över.

Dag 3, 11 juni
Idag har vi paddlat 43 km och befinner oss nu i Skärhamn. Julia har skurit sig i foten, har 20 blåsor i sina händer och en inflammation i sin ena tumme. Vi har haft hård motvind hela dagen och hoppas på lite snällare vind de kommande dagarna. Vi träffade ett gäng trevliga herrar vid bryggan i Lysekil när vi fyllde på vatten.

Dag 4, 12 juni
Nu ligger vi i Fiskebäckshamn efter en dags etapp på 51 km. Julias tumme är inte bättre så hon är just nu inne på sjukhuset för att höra vad doktorn tycker att hon ska göra.

Dag 5, 13 juni
Julia har valt att avbryta sin paddling efter att läkarna på akuten igår meddelade att det var en muskelinflammation i tummen. Lena har paddlat vidare och har haft kraftig vind. Totalt blev det 18 km innan hon tvingades att sluta för dagen.

Dag 6, 14 juni
Idag
har jag paddlat 69 km och befinner mig i Träslövsläge. Vinden har under stora delar av dagen varit med mig =)

Dag 7, 15 juni
Är nu i Tylösand efter att ha paddlat 59 km. Har haft mestadels medvind. Idag ska jag sova inne för första gången och den första duschen väntar på mig.

Dag 8, 16 juni
Är
nu i Mölle efter 49 km med motvind och två långa överfarter över Laholmsbukten och Skälderviken. En stor kram till Ulf Ängemo som har ställt upp med husrum, dusch, tvätt, mat, sällskap och service. Även tack till Elisabeth och Osbourne.

Dag 9, 17 juni
När
Julia bröt pga skada så viste jag inte om jag skulle fortsätta men efter att jag fått kontakt med Lennart och Larry som var några dagar före mig så valde jag att försöka komma ifatt dem. Lennart och Larry har varit jätte snälla och dragit ner på dagsetapperna och ikväll träffade jag dem i Ålabodarna utanför Glumslöv. När jag kom in i hamnen stod Larry, Lennart och Uno och Ingegerd och väntade på mig som en stor välkomstkommite. Jag och mina nya reskamrater har ätit en jättegod middag på en lokal krog och jättegoda svenska jordgubbar som vi fick av Uno och Ingiegerd. Totalt har jag paddlat 44 km idag och imorgon siktar vi på att nå sydkusten.

*Nu finns bilderna från Ålabodarna upplagda i galleriet.

Dag 10, 18 juni
Paddlat 69 km
idag och befinner mig mellan Höllviken och Skåre.

Dag 11, 19 juni
Är
just nu i Gislövsläge efter 18 km tung paddling i motvind. Om vinden lägger sig senare ikväll kommer vi att nattpaddla.

Dag 12, 20 juni
Har
haft bra väder hela dagen och har totalt paddlat 58 km idag. Vi ligger i hamnen i Kåseberga. Mina föräldrar och syster Lotta med familj kom och hälsade på. Det gäller att passa på när man är i närheten av familjen.

Dag 13, 21 juni
Idag
blev det 42 km och den lilla hamnen i Vik är vår tältplats för natten. Min syster Lina och Marcus kom och hälsade på.

Dag 14, 22 juni
har vi haft hård motvind men med vilja lyckades vi lägga 46 km bakom oss. Vi stannar för natten i Landsön's hamn. Mamma och Pappa ska fira midsommar här så de kom och hälsade på.

Dag 15, 23 juni
Personkemi
och filosofi angående hur man genomför HBB har lett till att vi delar på oss. Framöver fortsätter Larry och jag tillsamans. Vi ligger nu vid en sandstrand vid Hörvik efter att paddlat 31 km. Vi kommer att start vid 3 imorgon om vindarna tillåter det.

Dag 16, 24 juni
Vi
ligger nu på en ö som heter Svenö och den ligger 3 km från Torhamn. Vi har paddlat totalt 71 km efter en tidig start vid tretiden imorse. Det var under åtta grader varmt då så starten var ganska kylslagen.

Dag 17, 25 juni
Vi
har paddlat 64 km och ligger vid Ekenäs söder om Hagby. Förmiddagen hade vi strömmarna emot oss men eftermiddagen har varit kanon. Imorse var det tjock dimma så GPS:n fick jobba hårt de första timmarna. Vi har sett mycket säl. Larrys sambo, son och två vänner kom på besök. Våra kroppar känns pigga i förhållande till omständigheterna =)

Dag 18, 26 juni
Ska
man summera dagen med ett ord så är "emot" ett bra ord. Vi har haft motvind ytterligare motvind och motström. Desutom har det bitvis regnat och åskat så nu längtar vi efter solen som är lovad under slutet av veckan. Vi är nu utanför Kalmar vid Revsudden och har paddlat 43 km idag.

Dag 19, 27 juni
Vi
ligger nu på Gunnar och Gudrun's tomt utanför Oskarshamn som är vänner till Larry. Vi har fått middag och dusch ikväll och skjuts till ICA Maxi för att proviantera för den kommande veckan i skärgåden. Stort tack till Gunnar och Gudrun. Vi har paddlat 56 km idag och sett Havsörn på nära håll. Vindarna har varit både med och från sidan. När Lena skulle ta upp kajaken ikväll kom hennes första riktiga kajakskada då hon tappade den det är dock ingen fara men det finns lite att putsa på när hon kommer hem.

Dag 20, 28 juni
Vi
är nu på Stora Förö, det ligger ca 1 mil norr om Västervik. Det har varit en fin paddling idag med en underbar skärgård. Morgon började illa för Lena som skar upp sin tå när vi skulle sätta i kajakerna. Larry hittade en skada på sin kajak som han har lagat ikväll. Vi har paddlat 51 km idag men vindarna har inte varit med oss.

Dag 21, 29 juni
Nu
är vi på Skrakholmen utanför Gryt efter en underbar paddlingsdag med optimala förhållande. Efter några kalla dagar har nu värmen kommit tillbaka och det var efterlängtat. Under dagen har vi passerat Tagesrökeri där det blev röktlax och glass. Paddlingen har varit mycket vacker när vi glidit genom skärgården. Dagens etapp blev 67 km.

Dag 22, 30 juni
Vi ligger nu på ön Beten strax utanför Oxelesund. Nu har vi lagt mer än hälften av resan bakom oss vilket mentalt känns väldigt skönt.Så inatt blir första natten som det är närmare till Haparanda än Svinesund. Vi har paddlat 61 km idag med lätt motvind. Ikväll kommer Magnus och Kenneth, paddel kompisar till Lena de kommer att göra oss sällskap under morgondagen.

Dag 23, 1 juli
Vi
har haft underbar paddling idag och lagt 69 km bakom oss. Vi ligger nu på Aspön i närheten av Utö och kommer att paddla en kortare sträcka imorgon så att vi hinner med ett stopp hos Janne och Karin på Skärgårdsgummans kajaker för att tvätta kläder och duscha. Under morgonen fick vi trevligt sällskap av Magnus och Kenneth som sen vände hemmåt. Tråkigt nog har algblommningen kommit in i skärgården.

Dag 24, 2 juli
Vi
ligger nu på Orrön efter en sovmorgon och lite vila på Utö. Vi har duschat ,tvättat och blivit bjudna på lunch av Karin och Janne. Vi provianterade även för den kommande veckan. Stor kram till Julia, Niklas, Marie och familjen Lien. Tack för bullarna Karin! Totalt har vi paddlat 46 km idag.

Dag 25, 3 juli
Idag
har vi paddlat 74 km. Ligger nu vid Rävsnäs och lyssnar på skällande rådjur. Vi har sett havsörn och haft optimal paddling hela dagen

Dag 26, 4 juli
Nu
ligger vi vid Vingeskär. Dagens paddling har gått genom Väddökanal i motström så det blev en tidig kväll idag. Totalt 57 km.

Dag 27, 5 juli
Nu ligger vi vid fågelsundet efter 72 km paddling.

Dag 28, 6 juli
Gåsholma efter 67 km det ligger mellan Gävle och Söderhamn. Nu är det elva kartor kvar innan vi är i Haparanda.

Dag 29, 7 juli
Det
blåste upp till åska under kvällen och precis när vi hade nått land bröt ett enormt åskväder ut. Åskan slog ett tiotal meter ifrån oss och det kom ca 30 mm regn på mindre än en timme. Vi ligger nu på Klacksöarna utanför Söderhamn. Larrys syskon är och hälsar på oss. Vi har paddlat 45 km idag.

Dag 30, 8 juli
Idag
har vi paddlat 62 km och ligger vid en badplats på Storsand norr om Hudiksvall. Vi har paddlat förbi Hornslandet, en mycket vacker paddling men det var jobbig sjö. Vi har haft sällskap av sälar under dagen.

Dag 31, 9 juli
52 km,
ligger nu på ön Lubban. Vi har haft stökig sjö efter några tidigare blåsiga dagar. Imorgon siktar vi på att börja vid 04:00 för att slippa den kraftiga vinden som är utlovad av SMHI.

Dag 32, 10 juli
Vi
kom iväg tidigt som planerat men vinden ökade i styrka under förmiddagen och nu ligger vi inblåsta på Inner-klösan. Vi kom 24 km innan vi var tvugna att gå iland. Lenas tält höll på att blåsa iväg under kvällen när vindarna ökade i styrka.

Dag 33, 11 juli
Vi
har nu kommit fram till Högakustens början och har hittat en en bra vindskyddad tältplats vid Berghamn. Totalt har vi paddlat 77 km idag.

Dag 34, 12 juli
Vi
började dagen tidigt för att försöka överlista vinden men efter 5 km var vi tvugna att vända då vi inte klarade av de hårda vågorna. Det var väldigt svårt att hitta någon plats att ta upp kajakerna så vi tvingades tillbaka till Berghamn. Under sena kvällen gjorde vi ett nytt försök och har nu tagit oss 37 km till Hamnslåtten. (Den första milen är inte medräknad i sträckan).

Dag 35, 13 juli
Tre
meter dyningar med vind på slutet av dagen gjorde paddlingen tuff men vi har tagit oss 25 km efter hårt slit. Snart är Högakusten slut vilket gör det lättare att hitta läger platser att kunna ta upp på. Vi ligger nu på Trysunda 1,5 mil sydöst Ö-vik.

Dag 36, 14 juli
Idag
är vi inblåsta. väderprognosen ser bättre ut framöver så vi håller tummarna för att komma vidare under helgen. Dagens paddling 0 km.

Dag 37, 15 juli
Vår plan är att vända på dygnet och paddla på natten för att bli mindre vindkänsliga. Idag gick vi ut från Trysunda 13:00 och har paddlat till 08:00 på morgonen dagen efter. Vi har tagit oss 102 km efter en sned motvind. Lena är sliten och Larry är slut men vi har gott humör och nattpaddlingen är ett måste för att komma fram.Vi ligger nu vid Obbola.

Dag 38, 16 juli
Gummbodahamn efter 83 km paddling. Larry har ryggsmärtor och har brutit.

Dag 39, 17 juli
Har legat i Gummabodahamn i över ett dygn nu det blåser kuling. Hoppas kunna komma vidare under kvällen eller natten idag. Har sovit många timmar med brist på annat att göra. Totalt 0 km.

Dag 40, 18 juli
Det
blev ytterligare en dag inblåst. Prognosen för morgondagen ser bättre ut en de tidigare dagarna. Totalt 0 km.

Dag 41, 19 juli
Idag
kom jag vidare och har nu slåt upp mitt tält i Sandviken rakt norr om Skelleftehamn. Har paddlat 87 km idag. Det blir ganska långtråkigt att paddla själv så idag har jag sjungit för mig själv.

Dag 42, 20 juli
En tuff dag med motvind, stark sidvind och mycket stökig sjö. Totalt 80 km paddling och har slått upp tältet på inre Mörögrundet

Dag 43, 21 juli
83 km paddling idag med en starkmotvind med hemlängtan som dragkraft. Ligger nu i Marahamn.

Dag 44. 22 juli
Klockan
15:15 la jag handen på riksröse 59 efter 53 km motvind. Om de kajaktisterna som har kommit fram före mig i sommar blir godkända av juryn kommer jag att bli nummer 100 som klarar HBB. Min tid på 44 dagar kommer om min paddling blir godkänd att bli ett nytt damrekord då det förra var på 55 dagar.